.


Tutorial - Úvod do děje - 2

18. april 2012 at 17:40 | V |  Tutorials

Základy tvůrčího psaní jde naučit

Úvod do děje II

- Zápletky

Každý spisovatel nebo pisálek musí vědět, že každé literární dílo potřebuje zápletku - to znamená, že se tam něco děje něco, co čtenáře udrží u vaší knihy, případně u obrazovky počítače, pokud si svoji tvorbu publikujete na blogu, e-stránkách nebo kdekoli jinde.
Důležité je vědět, že zápletku to má VŽDY! Dokonce, i když píšete "milý deníčku…" I tam vlastně probíhá děj, i když to možná také není tak napínavý.

Oproti tomu bych mohla srovnat třeba knížku Spiknutí 365 (Gabrielle Lord) Taky deník, 15 letého kluka, který je na útěku a díky tomu je tam víc akce a napětí!


Zápletka je důležitá část literárně-dramatického či filmového díla, která jeho děj výrazně komplikuje, zamotává, zaplétá a zesložiťuje jej. Používá se zde obvykle proto, aby se příběh díla stal pro čtenáře či diváka zajímavý, napínavý, respektive atraktivní a aby byla upoutána jeho pozornost (Tak nám praví wikipedie :P, přestože určitě nikomu nemusím říkat, co to zápletka je )


Jistě, každý z nás jsme si jistě přáli, aby Brumbál zabil Voldemorta a neumřel místo toho, ale vezměte si - nebylo by to trošku, ale opravdu jenom malilinko nudný? Zlo padlo, Smrtijedi se rozutekli a všichni žili šťastně až do smrti? :)

My bychom přišli o další dvě skvělá pokračování, jen kdyby se tenkrát Rowlingová rozhodla jinak. Anebo třeba spoustu detektivních seriálů. Všimli jste si někdy, že se v průběhu každé průměrné epizody stane ještě jedna vražda? Proč to dělají? Protože tohle je účel zápletky - celý děj do sebe ještě více zamotat, aby čtenář netušil, co se stane na další stránce a celé dílo tak nabírá na napínavosti!

Ale pozor! - když už se vyžíváte v zápletkách a sukujete děj do sebe, ať se vám nestane, že se do toho zamotáte sami! nebo na něco zapomenete a až si to po sobě následně přečtete, že jste na spoustu věcía zaniklo to…

  • Taky je to dobrá pomůcka, jak se pohnout dál s dějem - udělat zvrat - něco, co nikdo nečeká, že se stane. Teď uvedu příklad pro změnu ze své povídky, protože mě momentálě jiný nenapadá (nejsem egostia, to v žádném příápadě)

Takže k Mdj - Emma se rozmýšlela, jestli vkročí do uličky. Už logicky to udělat musela, protože procházení liduprázdné uličky mělo nabudit atmosféru strachu. Kdyby tam nešla, celý příběh by mohl jít do háje, protože by se nic z toho nestalo.


  • Pozor na stereotypní zápletky


(Nepočítám tím boj mezi dobrem a zlem)

  • Hlavní hrdina je úplně největší borec, uprostřed děje se dostane do maléru, ještě do půl hodiny se z toho dostane a nakonec zabije šéfa těch zlých a ještě se tomu směje.
  • Nebo v romantických filmech - holka potká kluka - zamilují se do sebe - potom přijde problém, pohádají se, a rozejdou se ve zlým - a na konci se tam ten kluk nějak nečekaně objeví, navzájem si odpustí a končí to líbáním.
  • Mladá teen hlavní hrdinka bojuje proti Zlu toho největšího kapibru.

    Stereotypy nemusí být vždy špatné, tedy pokud se zasadí do originálního příběhu :)

  • Příběh (NE)postavený pouze na jedné zápletce


Zvláště potom, jestli se hlavní hrdinka rozhodne chodit s upírem nebo vlkodlakem. NE! S každou kapitolou se děj posouvá dál a ať chcete nebo nebo ne, zápletky se vám vznikají samy (ani o tom třeba nemusíte vědět) I když máte jednu jedinou hlavní, která vás provází celým dílem, jako třeba že Oddysseus se celou dobu snaží dostat zpátky na Ithaku, i když po cestě neustále nazáží na překážky a tím vznikají nové a nové zápletky!


Takže zkráceně - zápletkami zvyšujete napětí a měli byste je vkládat do míst, kde se zrovna nic neděje, aby vám nevznikla dloooouhá nezajímavá mezera, která odradí veškeré čtenáře.
 

Be the first one to judge this article.

New comment

Log in
  Don't you have your own web yet? Create it for free on Blog.cz.
 

Actual articles

Advertisement